Transport wewnętrzny jest popularnym zagadnieniem, szczególnie w przypadku dużych i średnich przedsiębiorstw, które nie mogą sobie pozwolić na przestoje spowodowane niewłaściwą logistyką produkcji. Jego optymalizacji służyć ma efektywne wykorzystanie różnorodnych pojazdów i maszyn, nazywanych środkami transportu wewnętrznego.
Termin transportu wewnętrznego odnosi się głównie do wykonywania przewozu ładunków/ podzespołów/ elementów zamówień itp. na terenie zakładu czy przedsiębiorstwa produkcyjnego (ewentualnie również na terenie przyzakładowym).
W ramach jego systemu można wyróżnić transport składowo-magazynowy oraz transport produkcyjny. Transport produkcyjny obejmuje transport międzywydziałowy i wewnątrzwydziałowy. Z czego ten ostatni dzieli się jeszcze na: stanowiskowy oraz międzystanowiskowy. Przy czym, na każdym z tych etapów powinno wykorzystywać się stosowne, adekwatne do wymagań i zapotrzebowań środki transportu wewnętrznego, umożliwiające sprawne i bezpieczne przemieszczanie ładunków.
Rozmowę o środkach transportu wewnętrznego warto zacząć od wyjaśnienia czym dokładnie są. A są to, mówiąc najprościej, wszelkie urządzenia transportu bliskiego, których zadaniem jest transport poziomy i pionowy ładunków na terenie zakładu pracy (lub też placu składowego, hali, magazynu lub innego terenu, na którym odbywa się ich praca).
Środkami transportu wewnętrznego nazywa się m.in:
Oczywiście wymienione powyżej kategorie pojazdów dzielą się na wiele mniejszych podgrup, które postaramy się pokrótce omówić.
Dźwigi to jedne z najbardziej popularnych i najlepiej znanych urządzeń stosowanych w transporcie wewnętrznym, choć pozornie może się wydawać iż trudno określić je mianem “środków” transportu wewnętrznego. Zamontowany w nich elektryczny lub hydrauliczny napęd pozwala na wykorzystywanie ich do pionowego przemieszczania.
Dźwigi dzieli się na:
Przenośniki to środki transportu, które charakteryzuje ograniczony zasięg i ruch ciągły, służący przemieszczaniu materiałów luzem lub ładunków jednostkowych.
Przenośniki dzielimy na cięgnowe i bezcięgnowe. Z czego wśród cięgnowych wyróżniamy:
Natomiast wśród bezcięgnowych:
Bezcięgnowe przenośniki od cięgnowych różni to, iż przemieszczają one materiały przy użyciu grawitacji, wstrząsów lub impulsów, bez stosowanie cięgien.
Stanowią nieodzowny element wykonywania zadań związanych z transportem lekkim (nie przekraczającym 450kg). Wózki transportowe wykorzystywane na co dzień zarówno w magazynach, jak i niewielkich sklepach, czy firmach są uniwersalne i wielofunkcyjne, a ich jedyną wadą jest brak napędu i konieczność zaangażowania własnej siły fizycznej do transportowania ładunków.
Wózki ręczne to nic innego jak wózki paletowe ręczne, które służą głównie do transportu poziomego palet (takie jak tu). Ich wysokość unoszenia to zaledwie 20cm i jest ona dostosowana stricte do możliwości podniesienia załadowanej palety. Nadają się do lekkich i średnio intensywnych prac związanych głównie z rozładunkiem ciężarówek, składowaniem towarów oraz transportowaniem ładunków na niewielkie odległości.
Kategoria wózków jezdniowych jest bardzo szeroka i obejmuje sobą wiele ich typów. Jako główne rodzaje wymienić można:
Najpopularniejszymi środkami transportu wewnętrznego wśród wózków jezdniowych są niezmiennie od lat wózki widłowe, w tym m.in używane w magazynach - wózki widłowe elektryczne (o których więcej dowiecie się tutaj), oraz wykorzystywane głównie na zewnątrz - wózki widłowe spalinowe (więcej informacji na ich temat znajdziecie tu).
Ładowarki są środkami transportu wewnętrznego przeznaczonymi do wykonywania prac związanych z załadunkiem materiałów luzem. Z uwagi na swoją budowę ładowarki dzielą się na: przejezdne, łyżkowe (wyposażone w osprzęt w formie łyżki) oraz przenośnikowe.
Znaczne zróżnicowanie wśród dostępnych na rynku środków transportu wewnętrznego związane jest z zapotrzebowaniem przedsiębiorstw na różnorodny, dopasowany do potrzeb sprzęt. Szybki rozwój produkcji, przemysłu i handlu wpływają na wytworzenie potrzeby sprawniejszego systemu logistycznego, który pozwalałby na zminimalizowanie przestojów związanych z transportem wewnątrzzakładowym. Czyli koncentrował się na tym, aby niezbędny element czy materiał pojawiał się na odpowiednim stanowisku we właściwym czasie, gdy występuje na niego zapotrzebowanie. To właśnie naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzą liczni producenci środków transportu wewnętrznego.
Wybór właściwych środków transportu do przedsiębiorstwa nie jest wcale prostym zadaniem, jeśli nie mamy jasno sprecyzowanych, konkretnych założeń. Przed wyborem konkretnego sprzętu czy pojazdy warto zwrócić uwagę na:
Odpowiedź na te pytania jest kluczowa podczas podejmowania decyzji o poszerzeniu zakładowego asortymentu środków transportu wewnętrznego.
Szeroka oferta dostępnych obecnie na rynku środków transportu wewnętrznego daje przedsiębiorcom nieograniczone możliwości optymalizowania procesu produkcyjnego bez konieczności zaniedbywania innych etapów produkcji.
Ważne, aby decydując się na wybór któregoś spośród nich dostosować pojazd do potrzeb i oczekiwań zakładu pracy, jednocześnie pamiętając o zapewnieniu pracownikom niezbędnych instruktaży i szkoleń, a sprzętom odpowiedniej, regularnej konserwacji i przeglądów.
Inteligentny dom i inne systemy sterowania w 100 przykładachJanusz Kwaśniewski Książka w sposób metodyczny i przyjazny opisuje zastosowanie sterownika L... |
Automatyka Technika RegulacjiAndrzej Dębowski Niniejsza książka jest poświęcona praktycznym zagadnieniom projektowania jednoobwodowych układów a... |
Sterowniki SIMATIC S7-1200 w praktyce inżynierskiejJanusz Kwaśniewski Monografia w sposób metodyczny i przyjazny opisuje zastosowanie sterownika S... |
Automatyka Podstawy teoriiAndrzej Dębowski Automatyka jest to dyscyplina naukowa dotycząca technicznych aspektów wykorzystania m... |
Sieć Profibus DP w praktyce przemysłowej. Przykłady zastosowańWłodzimierz Solnik, Zbigniew Zajda Książka jest praktycznym przewodnikiem po aplikacjach interfejsu s... |