Reklama

Artykuły Techniczne

Wybieramy najlepszy rekuperator dla wolnostojącego domu

portal automatyki

Systemy wentylacji staja się coraz popularniejsze w naszych domach. Dzieje się tak nie tylko dlatego, ...

Czujniki dymu i czadu – zastosowanie

portal automatyki

Czujniki dymu i czadu to niepozorne urządzenia, które mogą jednak uratować życie. Zimą stanowią niezbędne ...

Dodane Produkty:

- POSITAL - Enkoder absolutny OCD-EM00B-... Posita...
 Absolutne enkodery optyczne z serii IXARC firmy POSITAL F...
Producent: POSITAL FRABA
Dystrybutor: AP AUTOMATYKA
- AP AUTOMATYKA - Sonda wilgotności i temperatury ...
 HC2A-S (HygroClip2A-S) to nowej generacji sonda pomiarowa...
Producent: Rotronic
Dystrybutor: AP AUTOMATYKA
- AP AUTOMATYKA - Przetwornik różnicy ciśnień 692 ...
 Czujniki ciśnienia względnego i różnicy ciśnień serii 692...
Producent: Huba Control
Dystrybutor: AP AUTOMATYKA
- AP AUTOMATYKA - Przetwornik wilgotności i temper...
 Programowalny przetwornik Si-H00K... w połączeniu z wybra...
Producent: APONE
Dystrybutor: AP AUTOMATYKA
- AP AUTOMATYKA - Siłownik elektryczny 227Z-024D-0...
 Standardowe siłowniki elektryczne serii 227 firmy Gruner ...
Producent: Gruner
Dystrybutor: AP AUTOMATYKA

automatyka-wyznaczanie-tras

Ograniczenie szybkości przemieszczania w dużych aglomeracjach miejskich to jeden z podstawowych problemów zarówno władz miejskich jak i mieszkańców czy gości dużych skupisk ludności. Budowa nowych bezkolizyjnych skrzyżowań, obwodnic, estakad, wiaduktów czy tuneli to oczywiście kierunek sensowny, jednak niezwykle kosztowny i w zawiązku z ograniczeniami finansowymi oraz proceduralnymi niezwykle rozciągnięty w czasie. Plany budowy infrastruktury drogowej są rozciągnięte na 10-tki lat.

Rozwiązaniem uzupełniającym, a w niektórych przypadkach rozwiązaniem głównym jest komunikacja publiczna. Jeśli jest ona oparta o ruch kołowy – problemy są podobne jak w przypadku ruchy samochodowego (mimo stosowania specjalnych pasów dla autobusów poprawiających sprawność komunikacji miejskiej, a pogarszającą sprawność komunikacji pojazdów prywatnych). Systemy oparte o ruch szynowy (metro, szybki tramwaj, kolej miejska) wymagają również gigantycznych nakładów finansowych i ich budowa ma takie same ograniczenia finansowe i logistyczne jak budowa infrastruktury drogowej. Sam wjazd do centrum miast charakteryzuje się znaczną nadwyżką popytu nad podażą. Z tego punktu widzenia problem ten jest nierozwiązywalny w sposób trwały, można jedynie moderować rozwiązania pozwalające na uniknięcie paraliżu komunikacyjnego.

Pozostają nam więc dwa rozwiązania. Pierwszym jest ograniczenie ruchu kołowego w centrach miast i zapewnienie możliwości parkowania pojazdów na peryferiach przy jednoczesnym wykorzystaniu komunikacji publicznej. Takie rozwiązania są stosowane w większości dużych miast Polski, należy jednak zaznaczyć, że zarówno systemy komunikacji publicznej jak i parkingów miejskich są jeszcze na poziomie dalekim od takiego, który można by nazwać zadowalającym. Drugim sposobem na optymalizację problemu przemieszczania się w dużych miastach i w zasadzie sposobem mogącym działać równolegle, jest system wytyczania najszybszych tras przejazdu. System komunikacyjny pod pewnymi względami przypomina układ krwionośny. Są główne arterie i naczynia poboczne. W przyrodzie system jest znakomicie zharmonizowany. W realiach miejskich jednak nie ma systemu centralnie optymalizującego ruch, dlatego poszczególni jego uczestnicy mając informację jaką drogą powinni się przemieszczać skracając czas przejazdu, mogą w znacznym zakresie odciążać główne arterie, analizować alternatywne trasy, korzystać z obwodnic lokalnych czy obwodnic całych aglomeracji. Pozwala to na harmonizację ruchu, ograniczanie procesu pojawiania się korków, oszczędność paliwa poprzez skrócenie czasu pracy silnika oraz pracy na niskich biegach, częstego ruszania i hamowania. Rozwój takich technologii jak GSM i eksplozja mobilnych urządzeń mogących się komunikować z siecią pozwala na wdrożenie taniego i skutecznego sposobu wytyczania szybkich tras przez kierowców.

 

Podstawowe założenia działania systemu:

  • Pozyskiwanie na bieżąco danych o czasach przejazdu 
    i obciążeniu poszczególnych odcinków dróg
  • Opracowanie matematycznego modelu ruchu w mieście pozwalającego monitorować i wykrywać utrudnienia w ruchu na podstawie danych o położeniu wysyłanych z poruszających się pojazdów
  • Automatyczna aktualizacja mapy utrudnień w ruchu

 

System pobiera dane o położeniu pojazdów i są one transmitowane do centrum obliczeniowego. Dane te są grupowane i analizowane w obrębie obszarów nazywanych segmentami. Następuje obliczenie obciążenia poszczególnych segmentów. Wyniki obliczeń są przesyłane jest do użytkowników końcowych. Technologia stosowana w systemie jest już powszechnie stosowana i tania. Informacje o położeniu i ruchu pojazdów pozyskujemy poprzez wykorzystanie GPS. Informacje te poprzez system GSM są przekazywane do centrum przetwarzania danych i informacja zwrotna trafia do użytkownika systemu, pozwalając mu dokonanie wyboru i optymalizacji trasy.

Kluczowym zagadnieniem jest segmentacja określonych typów pojazdów i uwzględnienie ich charakterystyki w algorytmie matematycznym obliczającym aktualne i potencjalne obciążenia określonych tras. Grupy tych pojazdów to:

  • Pojazdu komunikacji miejskiej - zwykle w ruchu jest ponad 75% floty, przemieszczają się stałymi i dobrze zdefiniowanym trasami (np. musimy to uwzględnić na odcinkach gdzie są pasy tylko dla autobusów).
  • Taksówki -  jeżdżą zmiennymi i trudnymi do przewidzenia trasami oraz pokrywają dobrze praktycznie całą aglomerację.
  • Pojazdy prywatne - używane są najczęściej w godzinach szczytu i przemieszczają się cyklicznie do i od centrum w zależności od cyklu dnia.

 

Prawdziwym sercem systemu oraz istotą jego innowacyjności jest centrum przetwarzania danych oraz jego unikatowy algorytm matematyczny opracowany przez Michała Markiewicza z Instytutu Informatyki UJ i współpracownika Klastra „Inteligentna Infrastruktura” z Krakowa. System po dokonaniu przeliczeń pozwala na zwizualizowanie odcinków z ograniczoną prędkością ruchu lub „zakorkowanych”. Wizualizacja odbywa się dwoma sposobami:  graficznie (na ekranie smartphona, tableta, systemu nawigacji lub innego mobilnego urządzenia połączonego z siecią GSM) i dźwiękowo (na wybranym kanale CB, nadawanie z nadajnika stacjonarnego o mocy pozwalającej na uzyskanie odpowiedniego zasięgu w warunkach miejskich, informacje są przekazywane poprzez syntezator mowy – przez co system jest bezobsługowy).

 

Ten innowacyjny system przy założeniu inwestycji kilka rzędów wielkości mniejszej niż budowa kosztownych systemów komunikacyjnych, w bardzo krótkim czasie może wspomóc praktycznie każdą aglomerację. Nie zastąpi metra, nowych mostów i tuneli, ale w efektywny sposób pozwoli na wykorzystanie istniejącej infrastruktury praktycznie prawie natychmiast od jego wdrożenia.  W efekcie kierowcy unikając odcinków „zakorkowanych” wybiorą trasy alternatywne upłynniając ruch miejski i pozwalając na znaczne oszczędności czasu i paliwa. Docelowo opisywane rozwiązanie będzie podsystemem systemu optymalizującego ruch miejski poprzez optymalizację systemów sygnalizacji świetlnej oraz systemu wskazującego optymalną prędkość jazdy w ramach „zielonej fali”. System będzie zintegrowany z rozwiązanie pozwalającym na wybór parkingu i rezerwację miejsca parkingowego oraz precyzyjne planowanie trasy z wykorzystaniem systemów komunikacji publicznej. System posiada patent europejski nr: EP2065865. Michał Markiewicz, autor rozwiązania otrzymał wiele nagród:

  • Laureat konkursu Inkubatora Technologicznego Krakowskiego Parku Technologicznego przy Politechnice Krakowskiej
  • Laureat Małopolskiego Stypendium dla Doktorantów (15 miejsce na 580)
  • Laureat Stypendium „Doctus” wspierającego prace naukowe w dziedzinie uznanej za szczególnie istotną dla regionu (3 miejsce na 70)

 

W ramach działań R&D Klastra INTELIGENTNA INFRASTRUKTURA - na podstawie materiałów Michała Markiewicza,  opracował: Witold Borowski - Sotronic Sp. z o.o.

Balice, 15 marca 2012

 

Zapraszamy na prezentację systemu na Targach Intertelekom w Łodzi.

 

Zobacz także :

Polecane książki

Programowalny sterownik SIMATIC S7-300 w praktyce inżynierskiej

portal automatyki

Janusz Kwaśniewski Sterowniki S7-300 z firmy SIEMENS oraz oprogramowanie do niego S...

Układy wykorzystujące sterowniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania

portal automatyki

Bogdan Broel-Plater Do automatyzacji procesów przemysłowych powszechnie stosowane są st...

Elementy, urządzenia i układy automatyki

portal automatyki

Jerzy Kostro Publikacja jest przeznaczona dla uczniów technikum elektronicznego, sp...

Inteligentny dom i inne systemy sterowania w 100 przykładach

portal automatyki

Janusz Kwaśniewski Książka w sposób metodyczny i przyjazny opisuje zastosowanie sterownika L...

Programowanie sterowników PLC zgodnie z normą IEC61131-3 w praktyce

portal automatyki

Kacprzak Sławomir Założeniem twórców normy IEC 61131-3 było ujednolicenie i normalizacja s...

Uczelnie Techniczne

Sonda - Automatyka

Których producentów sterowników PLC preferujesz?

Delta - 4.8%
Fatek - 13.5%
GE Fanuc - 56.7%
Hitachi - 8.7%
LG (LS) - 10.6%
Omron - 38.5%
Rockwell Automation - 19.2%
Schneider Electric - 13.5%
Siemens Simatic - 58.7%
Teco - 4.8%
Inne - 21.2%
Głosowanie zostało zakończone : 31 Gru 2017 - 00:00

Targi:

Reklama
Automatyka, portal automatyki, automatyzacja, sterowanie, aparatura pomiarowa, kontrola, sterowanie, napędy Automatyka, portal automatyki, automatyzacja, sterowanie, aparatura pomiarowa, kontrola, sterowanie, napędy


.