Technologia RFID (Radio Frequency Identification) umożliwia automatyczną identyfikację, czyli rozpoznanie obiektu przy użyciu fal radiowych. W jej skład wchodzą znaczniki RFID (zwane tagami lub etykietami) oraz czytnik RFID z anteną. Typowy znacznik RFID to mikrochip, który jest połączony z anteną i zamieszczony na nośniku (plastiku lub papierze).
Co technologia RFID ma wspólnego z identyfikacją opon? Znani producenci ogumienia, jak np. Bridgestone czy Michelin, już jakiś czas temu zdecydowali się wzbogacić proces technologiczny produkcji opon właśnie o rozwiązania automatycznej identyfikacji. Na etapie wytwarzania opon, zatapiany jest w nich tag RFID, dzięki któremu możliwa jest identyfikacja produktu za pomocą odczytu zapisanych w nim danych.
Takie rozwiązanie, w połączeniu z odpowiednim programem komputerowym pozwala na uzyskanie takich informacji, jak: typ opony, miejsce i data wyprodukowania, gwarancja, ewentualne usterki i naprawy ogumienia oraz innych, które zostały zdefiniowane w systemie.
Rozwiązania dostępne na rynku, pozwalają na wykorzystanie technologii RFID praktycznie przez każdy zakład usługowy, zajmujący się dystrybucją, sprzedażą czy naprawą opon. Nowoczesne tagi RFID, które są montowane w oponach, pozwalają na samodzielny montaż wewnątrz ogumienia w taki sposób, aby nie miały one wpływu na właściwości jezdne oraz trwałość opony.
Tagi RFID w oponach
Wybór samego tagu powinien odbywać się pomiędzy:
- Tagiem, który można zatopić w strukturze opony, a jego zastosowanie możliwe jest tylko w procesie produkcji opony.
- Tagiem, który swoją strukturą przypomina łatę przyklejaną po wewnętrznej stronie opony. Jest on nieusuwalny i utylizowany wraz z zużytym ogumieniem.
- Tagiem, który jest zamontowany wewnątrz opony i pozwala na odczyt ciśnienia panującego w jej wnętrzu. Wykorzystując odpowiedni czytnik możliwy jest zdalny pomiar ciśnienia opon. Takie rozwiązanie jest montowane seryjnie, w niektórych modelach samochodów i pozwalają na wysyłanie sygnału z tagu do komputera pokładowego pojazdu.
Tagi RFID można podzielić także na chipy (programowalne), w których istnieje możliwość zapisania interesujących nas informacji, jak data czy miejsce produkcji. Dostępne są także tagi nieprogramowalne, które posiadają unikalny numer identyfikacyjny, możliwy do sparowania w bazie danych np. z datą gwarancji, datą produkcji czy miejscem sprzedaży.
Czytniki RFID w oponach
Aby odczytać informacje zapisane w tagu RFID, niezbędny jest czytnik RFID działający w pasmie UHF (pasmo dalekiego zasięgu). W zależności od potrzeb, dostępne są czytniki dedykowane dla branży oponiarskiej, które pozwalają także na pomiar ciśnienia wewnątrz opony czy dokonanie testu głębokości bieżnika. Innym sposobem jest możliwość wykorzystania kolektora danych wyposażonego w antenę RFID UHF, który nie tylko pozwala na odczyt tagu, ale także zachowuje wszystkie właściwości terminala przenośnego, czyli komunikację bezprzewodową z komputerem, możliwość pracy mobilnej przy wykorzystaniu technologii GPS czy samodzielną aplikację działającą na terminalu.
Współczesny oscyloskop. Budowa i pomiaryAndrzej Kamieniecki Książka jest przewodnikiem po nowoczesnych oscyloskopach cyfrowych, ich budowie, p... |
LabVIEW w praktyceMarcin Chruściel Książka jest poradnikiem przygotowanym z myślą o elektronikach i a... |
Układy wykorzystujące sterowniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowaniaBogdan Broel-Plater Do automatyzacji procesów przemysłowych powszechnie stosowane są st... |
Elementy, urządzenia i układy automatykiJerzy Kostro Publikacja jest przeznaczona dla uczniów technikum elektronicznego, sp... |
Programowanie sterowników PLC zgodnie z normą IEC61131-3 w praktyceKacprzak Sławomir Założeniem twórców normy IEC 61131-3 było ujednolicenie i normalizacja s... |