Reklama

Praca wymagająca użycia siły fizycznej towarzyszy ludzkości od początku jej istnienia. Poszukując sposobów jej ułatwienia człowiek zaczął przyglądać się naturze i budować urządzenia zwane dzisiaj dźwignicami, które eliminowały lub zmniejszały jego wysiłek fizyczny przy podnoszeniu oraz przenoszeniu przedmiotów w żądane miejsce.

Jednym z rodzajów tego typu urządzeń są suwnice, czyli dźwignice pracujące w ruchu przerywanym, wyposażone w mechanizmy podnoszenia i opuszczania. Tę funkcję mogą pełnić wciągarka lub wciągnik. Suwnica przeznaczona jest do przemieszczania materiałów w pionie i poziomie. Ograniczeniem przestrzeni transportowej jest długość toru jazdy, wysokością podnoszenia i opuszczania oraz szerokością mostu. Ze względu na operowanie z ciężkimi ładunkami, operatorzy suwnic muszą przejść odpowiednie szkolenia, a same urządzenia podlegają kontroli Urzędu Dozoru Technicznego.

Suwnice składają z konstrukcji nośnej, tzw. mostu, przemieszczającego się po torach jezdnych oraz wciągarki lub wciągnika przejeżdżających po konstrukcji nośnej mostu. Suwnice mają szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach gospodarki. Stosuje się je w procesach produkcyjnych, do transportu, magazynowania, przeładunku czy podczas montażu.

Rodzaje suwnic

Suwnice występują w bardzo wielu rodzajach. Wynika to z faktu, ze stosuje się podziały ze względu na cechy konstrukcyjne, napęd, przeznaczenie, rodzaj sterowania czy mostu. Według podstawowego podziału wyróżniamy suwnice pomostowe natorowe, pomostowe jednodźwigarowe, pomostowe dwudźwigarowe, pomostowe podwieszane, podwieszane jednodźwigarowe, podwieszane dwudźwigarowe, bramowe, półbramowe, wspornikowe (konsolowe) i kolumnowe.

Jeśli weźmiemy pod uwagę rodzaj napędu, suwnice dzielimy na ręczne, elektryczno-ręczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Z koeli, jeśli rozważamy ich przeznaczenie, mówimy o suwnicach uniwersalnych, procesowych (przeznaczony do konkretnych procesów technologicznych), chwytakowych, chwytnikowych, lejniczych, wsadowych, łapowych, kleszczowych, kuzienniczych i striperowych.

Omówimy teraz kilka najczęściej spotykanych rodzajów suwnic.

Suwnica pomostowa, to rodzaj dźwignicy, gdzie część nośna konstrukcji, czyli most, opiera się bezpośrednio na umieszczonym w górze torze jezdnym. W takim przypadku mówimy o suwnicy natorowej. Urządzenie może być też podwieszone od spodu na dolnej części toru jezdnego, mówimy wtedy o suwnicy podwieszanej.

Ten rodzaj suwnicy najczęściej instalowany jest wewnątrz hal przemysłowych. Urządzenie składa się z kratownicowego pomostu toczącego się po szynach zainstalowanych w górnej części hali. Po pomoście przesuwa się cięgnik. Większe suwnice wyposażone są w kabinę operatora. Małe suwnice mogą być sterowane zdalnie - przewodowo lub bezprzewodowo.

Suwnice pomostowe jednodźwigarowe obejmują zazwyczaj zakres udźwigu od 0,5 do 12,5 ton, a ich i maksymalna rozpiętość wynosi 39 m. Dzięki szerokiemu wachlarzowi przyłączeń, możliwe jest dostosowanie suwnic do warunków przestrzennych hal i magazynów, aby jak najlepiej wykorzystać dostępną powierzchnię. Z kolei suwnice pomostowe dwudźwigarowe mają znacznie większy udźwig, bo sięgający aż 100 ton. Ich rozpiętość dochodzi do 40 metrów.

Warto zaznaczyć, że w nowoczesnych suwnicach pomostowych profile dźwigarów głównych i dźwigarów mechanizmu jezdnego są optymalizowane komputerowo, aby uzyskać możliwie dużą wytrzymałość przy jak najmniejszym ciężarze własnym.

Z kolei suwnice podwieszane zazwyczaj charakteryzują się udźwigiem od 0,5 do 8 ton i rozpiętością do 25 m. W przypadku tego typu suwnic możliwe jest zwiększenie ustawienia haków przez wsunięcie dźwigara głównego pomiędzy dźwigary prowadzące.

Bardzo popularnym rodzajem dźwignicy jest suwnica bramowa. Najczęściej instalowana jest na zewnętrznych składowiskach lub pochylniach stoczniowych. Suwnica bramowa składa się z pomostu zawieszonego na dwóch bocznych mostach. Mogą one łączyć jedną lub więcej bram. Każda z nich wyposażona jest w podwozie kołowe lub szynowe. Po pomoście przesuwa się cięgnik. Większe suwnice wyposażone są w kabinę operatora. Małe mogą być sterowane są za pomocą przewodowego lub zdalnego sterownika. Suwnice tego rodzaju charakteryzują się dużym udźwigiem, sięgającym nawet 1000 ton.

Sposoby sterowania suwnicami

Suwnice dzielimy także ze względu na rodzaj sterowania. Wyróżnia się cztery typy sterowania - kabinowe, z poziomu roboczego, zdalne (z wykorzystaniem technologii bezprzewodowych) oraz automatyczne. Warto pamiętać, że choć nadal używa się przewodowych systemów sterowania suwnic, to odchodzi się od tego typu rozwiązań na rzecz systemów bezprzewodowych i automatycznych.

Radiowe sterowanie suwnicami pozwala wybrać odpowiednie położenie miejsca obsługi. Ma to zalety ze względu na bezpieczeństwo i wygodę operatora. Rozwiązania takie charakteryzują się też mniejszymi kosztami pracy. Wynika to między innymi z faktu, że można połączyć stanowisko operatora suwnicy i hakowego.

Zazwyczaj system bezprzewodowego sterowania suwnicą składa się z zasilanego bateryjnie nadajnika i odbiornika. Urządzenia tego typu wyposażone są w przycisk bezpieczeństwa, pozwalający zatrzymać suwnicę, a także w specjalny klucz, chroniący przed nieupoważnionym dostępem do urządzenia.

Popularne zastosowanie w przemyśle

Suwnice obecne są w praktycznie wszystkich gałęziach przemysłu. Spotkać je można w halach magazynowych, halach produkcyjnych i montażowych, terminalach przeładunkowych, portach, placach magazynowych i wielu innych. Wrosły na stałe w krajobraz przemysłowy i ułatwiając i upraszczając prace przeładunkowe i transportowe. Najczęściej spotykaną są suwnice bramowe lub półbramowe, choć ze względu na specyficzne potrzeby różnych gałęzi przemysłu, można spotkać wiele ich różnych odmian.

Suwnice można spotkać również w górnictwie. Tam, ze względu na trudne warunki, stosuje się suwnice specjalne, dostosowane do warunków panujących w kopalniach. W przypadku urządzeń stosowanych np. w kopalniach metanowych, niezwykle ważne jest odpowiednie ekranowanie urządzeń, aby nie występowały na nich przepięcia. Suwnice stosuje się również w przemyśle hutniczym, gdzie znacząco ułatwiają proces technologiczny, zwiększając bezpieczeństwo pracowników.

Suwnice specjalnego przeznaczenia

Na rynku dostępne są też suwnice specjalne. Najczęściej przygotowywane są na konkretne zlecenie, aby jak najlepiej spełnić wymagania danego zakładu przemysłowego. Ilość różnorodnych suwnic może przyprawić o ból głowy. Wyróżnia się m.in. suwnice kafarowe, kolumnowe, kuzienne, łapowe, kleszczowe, stryperowe, wsadowe, hartownicze, lejnicze, chwytnikowe, chwytakowe czy trawersowe.

Suwnice specjalne umożliwiają prawidłową pracę w niestandardowych, trudnych warunkach, np. w strefie zagrożenia wybuchem (kopalnie metanowe), w skrajnych temperaturach oraz wilgotności czy zapylenia, a także w warunkach silnie korozyjnych. Więcej o suwnicach firmy Carl Stahl http://www.carlstahl.pl/suwnice,86,k.html.

Typowym miejscem zastosowania suwnic odlewniczych są huty i odlewnie. Suwnice tego typu wykonywane są zazwyczaj w wysokich grupach natężenia pracy, w ich konstrukcji przewiduje się duże prędkości oraz specjalne zabezpieczenia, takie jak dodatkowe hamulce na mechanizmach podnoszenia. Przystosowane są do współpracy z innym osprzętem dostosowanym do obsługi określonego ładunku, jak np. trawersy odlewnicze stosowane do transportu kadzi z ciekłymi metalami.

Trawersy do zadań specjalnych

Elementem dźwignicowym, który znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu są trawersy, zwane też belkami trawersowymi. Jest to rodzaj poprzecznej belki, z kilkoma punktami podwieszenia. Trawersy wykorzystywane są do podnoszenia i transportu długich elementów o dużym ciężarze. Znajdują zastosowanie tam, gdzie przenoszony element wymaga kilku punktów podwieszenia w niestandardowym układzie. Użycie trawersów przyspiesza i zwiększa efektywność pracy, pozwalając całkowicie uniknąć uszkodzenia ładunków o nietypowych parametrach i rozmiarach. Zobacz trawersy firmy Carlstahl.

Trawersy wykonywane są w różnych wersjach, z regulacją lub bez, a także montowane na wózkach widłowych. Podstawą trawersów jest belka nośna o parametrach i kształcie dostosowanym do gabarytów przenoszonych ładunków. Urządzeni stanowi element pośredni między dźwignicą i ładunkiem. Trawersy podwiesza się na hakach suwnicy i wyposaża w dodatkowe uchwyty, dopasowane do gabarytów i ciężaru przenoszonego ładunku.

Polecane książki

Programowanie sterowników PLC zgodnie z normą IEC61131-3 w praktyce

portal automatyki

Kacprzak Sławomir Założeniem twórców normy IEC 61131-3 było ujednolicenie i normalizacja s...

Inteligentny dom i inne systemy sterowania w 100 przykładach

portal automatyki

Janusz Kwaśniewski Książka w sposób metodyczny i przyjazny opisuje zastosowanie sterownika L...

Sieć Profibus DP w praktyce przemysłowej. Przykłady zastosowań

portal automatyki

Włodzimierz Solnik, Zbigniew Zajda Książka jest praktycznym przewodnikiem po aplikacjach interfejsu s...

Silniki elektryczne w praktyce elektronika

portal automatyki

Autor: Przepiórkowski Jacek Książka jest poradnikiem-przewodnikiem po nowoczesnych silnikach elektrycznych małej m...

Elektromagnesy prądu stałego dla praktykówElektromagnesy prądu stałego dla praktykówElektromagnesy prądu stałego dla praktyków

portal automatyki

Witold Jaszczuk Książka jest bardzo przystępnie napisanym podręcznikiem-poradnikiem dla wszystkich, którzy i...

Uczelnie Techniczne

Sonda - Automatyka

Których producentów sterowników PLC preferujesz?

Delta - 4.8%
Fatek - 13.5%
GE Fanuc - 56.7%
Hitachi - 8.7%
LG (LS) - 10.6%
Omron - 38.5%
Rockwell Automation - 19.2%
Schneider Electric - 13.5%
Siemens Simatic - 58.7%
Teco - 4.8%
Inne - 21.2%
Głosowanie zostało zakończone : 31 Gru 2017 - 00:00

Targi:

Reklama
Automatyka, portal automatyki, automatyzacja, sterowanie, aparatura pomiarowa, kontrola, sterowanie, napędy Automatyka, portal automatyki, automatyzacja, sterowanie, aparatura pomiarowa, kontrola, sterowanie, napędy


.