Transport technologiczny stanowi spore wyzwanie dla właścicieli zakładów produkcyjnych z zapleczem magazynowym. To w tej części biznesu można poszukać rezerw, których uwolnienie będzie mieć przełożenie na zwiększenie wydajności pracy, a także obniżenie kosztów. Kluczem do osiągnięcia takiego rezultatu jest automatyzacja transportu technologicznego, o czym więcej piszemy w naszym artykule.
Transport technologiczny, czyli np. przenoszenie towarów z linii produkcyjnej do magazynu czy rotowanie towarami w obrębie przestrzeni magazynowej, to bardzo angażujący proces. Na całym świecie od lat dąży się do jego zautomatyzowania. Powodem jest to, że tak prozaiczna część biznesu może stanowić tzw. „wąskie gardło” i obniżać wydajność.
Żyjemy w rzeczywistości gospodarczej, która wymusza na producentach stałe zwiększanie tempa produkcji. To spore wyzwanie również dla branży logistycznej. Rosnący popyt na różnego rodzaju dobra przy jednoczesnym ograniczeniu podaży surowców czy komponentów, to główna przyczyna zrywania łańcuchów dostaw.
Przedsiębiorstwa muszą się przystosować do tych realiów, a jednym z najważniejszych zadań jest właśnie automatyzacja procesów technologicznych.
Automatyzacja transportu technologicznego to tylko jeden z przykładów zwiększania udziału maszyn w procesach produkcyjnych. Przedsiębiorstwa, które już zainwestowały w takie rozwiązania dobrze wiedzą, że obrały właściwy kierunek rozwoju.
Robotyzacja to oszczędności (pieniędzy i czasu), wzrost przychodów, zwiększenie możliwości produkcyjnych, ustandaryzowanie jakości oraz zmniejszenie ryzyka wypadków z udziałem ludzi. Są to ewidentne korzyści, obok których nie można przejść obojętnie.
Przykładem potwierdzającym powyższą tezę jest wdrożenie w magazynie automatycznej sztaplarki. To urządzenie w sposób autonomiczny zarządza procesem układania i rozładowywania towarów na paletach. Może pracować w trybie ciągłym, 24 godziny na dobę, bez urlopów, zwolnień chorobowych, zmęczenia itd. Nieprzypadkowo największe przedsiębiorstwa na świecie stale inwestują w robotyzację, utrzymując przy tym wysokie zatrudnienie (co dowodzi, że automatyzacja nie musi oznaczać redukcji stanowisk).
Automatyzacja szeroko pojętego przemysłu jest procesem trwającym od kilkudziesięciu lat, a w ostatnim czasie wyraźnie przyspieszającym. Wbrew obiegowej opinii nie stanowi to zagrożenia dla rynku pracy – wprost przeciwnie.
Dzięki automatyzacji podstawowych procesów, takich jak transport wewnętrzny towarów, przedsiębiorstwa mogą kierować pracowników do ważniejszych prac i tym samym inwestować w podnoszenie ich kwalifikacji. To z kolei wpływa na zwiększenie wydajności zakładu, wzrost wynagrodzeń oraz zaspokojenie rosnącego popytu na różnego rodzaju dobra, co jest korzystne dla gospodarki.
Automatyzacja transportu technologicznego wymaga daleko idących inwestycji. Niezbędne jest wyposażenie zakładu produkcyjnego i zaplecza magazynowego w urządzenia, które umożliwiają odciążenie pracowników i przeniesienie ciężaru transportowania towarów na sterowane komputerowo maszyny, w tym m.in.:
Dobór konkretnych rozwiązań automatyzujących proces transportu technologicznego należy powierzyć wyspecjalizowanemu przedsiębiorstwu. Sprawdzonym partnerem przy realizacji takich inwestycji jest spółka PROMUS Katowice, która zapewnia swoim klientom kompleksowe wsparcie na etapie doradztwa technicznego, projektowania, wykonawstwa, montażu, uruchomienia oraz późniejszego serwisowania gotowej linii transportowej.
Więcej o automatyzacji procesu technologicznego czytaj na stronie https://www.promus.katowice.pl/artykuly/transport-technologiczny-jak-rozwiazac-problem-nadmiernych-kosztow-pracy-magazynu/.
Programowanie sterowników PLC zgodnie z normą IEC61131-3 w praktyceKacprzak Sławomir Założeniem twórców normy IEC 61131-3 było ujednolicenie i normalizacja s... |
Programowalny sterownik SIMATIC S7-300 w praktyce inżynierskiejJanusz Kwaśniewski Sterowniki S7-300 z firmy SIEMENS oraz oprogramowanie do niego S... |
Programowanie sterowników PLC w języku drabinkowymStanisław Flaga Współczesne sterowniki stosowane w systemach automatyki są urządzeniami niezwykle e... |
Programowalne moduły Ethernetowe w przykładachMarcin Chruściel Książka jest kompendium poświęconym nowoczesnym, programowalnym i konfigurowalnym interfejsom s... |
Sieć Profibus DP w praktyce przemysłowej. Przykłady zastosowańWłodzimierz Solnik, Zbigniew Zajda Książka jest praktycznym przewodnikiem po aplikacjach interfejsu s... |