Korzyści z instalacji automatyki budynkowej, oszczędności to nie wszystkoDom, budynek ma spełniać nie tylko funkcję mieszkaniową czy usługowa, dlatego projektowanie budynków nie ogranicza si... |
Dlaczego warto zainwestować w dobrą automatykę do bram?Automatyka do bram garażowych jest rozwiązaniem stosowanych w coraz większej ilości posesji. Poniżej opiszemy cechy ... |
Tradycyjny mechaniczny napęd na wszystkie koła stosowany jest głównie w pojazdach ciężarowych przeznaczonych do jazdy w trudnych warunkach terenowych: na drogach szosowych, placach budowy lub bezdrożach. Zastosowanie napędu na wszystkie koła umożliwia uzyskanie stosunkowo dużej wartości siły napędowej pojazdu, potrzebnej podczas ruszania z miejsca i dobrej przyczepności podczas pokonania wzniesienia na miękkim gruncie z pełnym ładunkiem.
Technologia stałego lub załączanego mechanicznego napędu jazdy dla pojazdów jest znana i oferowania przez wszystkich producentów samochodów ciężarowych. Ze względu jednak na wysokie koszty stosowany jest tylko w uzasadnionych przypadkach.
Alternatywą dla mechanicznego napędu jazdy na wszystkie koła, a zarazem ofertą dla producentów ww pojazdów jest układ HTA (Hydraulic Traction Assistant) oferowany przez firmę Bosch Rexroth.
HTA jest hydrostatycznym pomocniczym układem napędu jazdy dla pojazdów ciężarowych.
Układ hydrostatyczny napędu pomocniczego jest układem zamkniętym połączonym z mechanicznym układem napędowym pojazdu. HTA zatem może być wykorzystywany również podczas cofania pojazdu.
Hydrauliczny Asystent Trakcji wykorzystuje komponenty oparte na technologiach, które doskonale się sprawdziły w branży maszyn budowlanych i stosowanych od wielu lat.
Głównymi zaletami stosowania układu HTA w pojazdach są:
- lepsze właściwości trakcyjne pojazdu w obu kierunkach dzięki zastosowaniu napędu pomocniczego na osi prowadzącej;
- możliwość dostarczenia dodatkowej mocy na dowolną oś (prowadzącą, pchaną lub wleczoną);
- większe bezpieczeństwo i stabilność na „miękkim” podłożu nawet podczas jazdy pod górę;
- duża elastyczność w zabudowie elementów na pojeździe;
- zmniejszenie masy pojazdu o około 400 kg;
- większą wydajność pojazdu dzięki oszczędności paliwa i zwiększeniu ładowności;
- automatyczne uruchamianie trybu trakcyjnego przy prędkości 30 km/h i jego przełączanie w zależności od kierunku jazdy pojazdu.
HTA: komponenty i budowa układu
Najważniejszymi komponentami systemu HTA są silniki hydrauliczne wielotłokowe promieniowe MCR10-R zintegrowane z osią pojazdu. Zapewniają one dodatkowe możliwości trakcyjne w trudnych warunkach ― na śniegu i lodzie, w błocie, na miękkim podłożu, placach budowy. Pozostałe główne komponenty to hydrauliczna pompa wielotłokowa o zmiennej wydajności typu A4VG, hydrauliczny blok zaworowy z czujnikami ciśnienia i temperatury, chłodnica oleju z napędem wentylatora, filtr hydrauliczny, zbiornik hydrauliczny oraz sterownik elektroniczny Bodas typu RC.
Funkcjonalność systemu HTA
Oś napędzana przez HTA uzyskuje moment obrotowy do 6000 Nm na każde koło za pośrednictwem silników wielotłokowych promieniowych typu MCR10-R. Odpowiedni moment obrotowy jest osiągany bardzo szybko, bo w ciągu niecałej sekundy po włączeniu HTA. Ciśnienie robocze wymagane do uruchomienia systemu zapewnia pompa tłokowa osiowa o zmiennej wydajności A4VG ze sterowaniem elektroproporcjonalnym (EP) i zintegrowaną pompą wspomagającą, napędzana przez wał Kardana na przystawce odbioru mocy (PTO) silnika Diesla.
Aktywacja układu następuje poprzez sterownik elektroniczny Bosch Rexroth typu RC12-10/30. W sterowniku zaimplementowane są wszystkie funkcje związanie z możliwością korzystania z układu HTA oraz nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów wg normy ISO 26262.
System HTA jest włączany i wyłączany za pomocą przycisku na desce rozdzielczej pojazdu.
Operator pojazdu ma do dyspozycji następujące tryby pracy układu HTA:
Tryb nieaktywny – standardowy tryb HTA podczas jazdy po drogach publicznych.
Tryb aktywny – podczas jazdy po drogach terenowych, z automatycznym załączanie przy spadku prędkości pojazdu poniżej 20 km/h i automatycznym wyłączaniu przy prędkości powyżej 30 km/h,
Tryb pełzający – podczas jazdy po drogach terenowych, w zakresie prędkości 0-10 km/h, np. podczas manewrowania.
W odróżnieniu od tradycyjnych napędów na wszystkie koła, hydrostatyczny napęd pomocniczy HTA (Hydraulic Traction Assistant) firmy Bosch Rexroth nadaje się idealnie do pojazdów użytkowych, które zwykle poruszają się po drogach asfaltowych i tylko sporadycznie w terenie. Oznacza to, że HTA może znaleźć zastosowanie niemal w każdym segmencie rynku, od tradycyjnych pojazdów samowyładowczych, wozów strażackich, betoniarek i pomp do betonu poprzez śmieciarki, lawety i cysterny, po ciężarówki silosowe i do przewozu drewna.
Nowoczesna technologia elementów hydraulicznych oferuje wyjątkową elastyczność w integracji z pojazdem, a zastosowanie układu HTA pomaga i ułatwia panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach terenowych.
Trend w kierunku szerszego zastosowania urządzeń elektronicznych w pojazdach użytkowych zwiększa wymagania dotyczące jakości i jej kontroli, a ostatecznie również bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów. W rezultacie współpraca z odpowiednim partnerem, który zabezpieczy interesy firmy w tym zakresie, stała się jeszcze ważniejsza niż dotychczas.
Bosch Rexroth Sp. z o.o. jest wiodącym specjalistą w zakresie napędów i sterowań. Pod marką Rexroth firma oferuje ponad 500.000 klientom kompleksowe rozwiązania obejmujące napędy, sterowania i regulacje. Bosch Rexroth jest partnerem w aplikacjach do maszyn samojezdnych i przemysłowych oraz urządzeń wykorzystujących odnawialne źródła energii. Bosch Rexroth jako The Drive & Control Company opracowuje, produkuje i sprzedaje swoje komponenty i systemy w ponad 80 krajach. Przedsiębiorstwo należące do Grupy Bosch zatrudniające 36 700 pracowników osiągnęło w roku 2013 przychody w wysokości około 5,7 mld euro.
Więcej informacji na stronie: www.boschrexroth.pl oraz https://www.facebook.com/BoschRexrothPolska
Grupa Bosch jest wiodącym w świecie dostawcą technologii i usług. Według wstępnych danych, w roku 2013 około 281 000 pracowników Boscha wygenerowało obrót w wysokości 46,1 mld euro (uwaga: w związku ze zmianami przepisów prawnych dotyczących konsolidacji, dane za rok 2013 mogą być tylko w pewnym stopniu porównywane z danymi za rok 2012). Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Techniki Motoryzacyjnej, Techniki Przemysłowej, Dóbr Użytkowych oraz Energetyki i Technicznego Wyposażenia Budynków.
Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz przeszło 360 spółek zależnych i regionalnych w ok. 50 krajach świata. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch jest obecny w ok. 150 krajach na świecie. Rozwój, produkcja oraz sieć sprzedaży na całym świecie stanowi podstawę dalszego wzrostu przedsiębiorstwa. W roku 2013 Bosch zgłosił ponad 5 000 patentów na całym świecie. Produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia ludzi, oferując im innowacyjne i praktyczne, a jednocześnie fascynujące rozwiązania, dzięki którym na całym świecie technologia jest „bliżej nas”.
W Polsce Grupa Bosch jest reprezentowana przez 3 spółki: Robert Bosch Sp. z o.o., Bosch Rexroth Sp. z o.o. oraz Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego, w którym udział firmy Bosch wynosi 50 proc.
Więcej informacji: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl
Automatyka Podstawy teoriiAndrzej Dębowski Automatyka jest to dyscyplina naukowa dotycząca technicznych aspektów wykorzystania m... |
Programowalny sterownik SIMATIC S7-300 w praktyce inżynierskiejJanusz Kwaśniewski Sterowniki S7-300 z firmy SIEMENS oraz oprogramowanie do niego S... |
Programowalne moduły Ethernetowe w przykładachMarcin Chruściel Książka jest kompendium poświęconym nowoczesnym, programowalnym i konfigurowalnym interfejsom s... |
Inteligentny dom i inne systemy sterowania w 100 przykładachJanusz Kwaśniewski Książka w sposób metodyczny i przyjazny opisuje zastosowanie sterownika L... |
Silniki elektryczne w praktyce elektronikaAutor: Przepiórkowski Jacek Książka jest poradnikiem-przewodnikiem po nowoczesnych silnikach elektrycznych małej m... |